пʼятниця, 26 жовтня 2012 р.

Сценарій заходу до дня Європи 2011-2012 н.р.



Я – українець.
Я – європеєць.


Розробка масового заходу 
з туристсько-краєзнавчої роботи
та європейської просвіти

Романовської Ольги Євгеніївни




                                                                      

Мета: 
·         познайомити учнів з історією створення ЄС;
·         надати учасникам можливість усвідомити ідеї ЄС «єдність у різноманітті»;
·         створити умови для розуміння учасниками історичної та культурної єдності всіх європейських народів;
·         допомогти учасникам заходу усвідомити себе європейцями не тільки географічно, але й культурно;
·          виховувати повагу до культур різних країн;
·          розвивати пізнавальний інтерес, логіку та мислення.

Дана розробка розрахована:
·         на учнів 9-11 класів;
·         класних керівників;
·         вчителів англійської мови;
·         керівників Євроклубів.




Ведучий 1
Усі ми на світі з роду до роду –
Діти прадавньої неньки-землі,
Серцем єднаймо спокій і згоду,
Щоб обминали жах і жалі.
Ведучий 2
Боже єдиний, творче всесильний,
Дай же нам мудрості і доброти,
Мирної долі в злагоді спільній
І в покаянні тихо прости.
Ведучий 1
Добрий день, дорогі наші друзі, шановні гості, вчителі, учні, батьки!
Ведучий 2
Ми раді вас вітати у цій залі. Щастя вам, здоров’я, добра й миру!
Ведучий 1
Україна як молода суверенна держава прагне творчо переосмислити світовий досвід  і як член Ради Європи долучитися до нього в інтелектуальному й організаційному планах.
Ведучий 2
Ми хочемо поділитися своїми знаннями щодо історії, традицій та звичаїв країн Євросоюзу.
Ведучий 1
Сьогодні  в змаганні друзів беруть участь команди 10 та 11 класів.
Ведучий 2
 Отже, «Інтелектуальна розминка».
-          Що таке ЄС?
(Відповідь: Європейський Союз (ЄС) не є федерацією, як Сполучені Штати. Він також не є просто організацією для співробітництва між урядами, як Організація Об'єднаних Націй. ЄС - це унікальне явище. Країни, що входять до складу ЄС (його країни-члени), лишаються незалежними суверенними державами, але, об'єднавши свою суверенність воєдино, вони отримали такий вплив, якого жодна з цих країн не могла б мати сама по собі ).
-          Яка була мета створення ЄС?
(Відповідь: Метою створення Європейського Союзу було припинення частих і кривавих війн, які траплялися між сусідніми країнами, та найгіршою з яких стала Друга світова війна. У 1950 році Європейське співтовариство вугілля і сталі починає поєднувати європейські країни в економічному та політичному сенсі для того, щоб закріпити мирне становище. Першими шістьма країнами, що розпочали об'єднання, були Бельгія, Франція, Німеччина, Італія, Люксембург та Нідерланди). 
-          Назвіть столиці країн, які входять до ЄС. (Додаток № 1)
-          Назвіть найбільш важливі інститути ЄС. (Відповідь: Європейська Комісія, Рада ЄС, Європейський парламент, Суд ЄС).
Ведучий 1 Наступним етапом нашого заходу є презентація проектних робіт. Ведучий 2 Команда 10-го класу презентує роботу «Шотландія». (Додаток № 2)
Ведучий 1 Команді-суперниці після презентації необхідно буде дати відповіді на питання, які підготували конкуренти:   
-          Назвіть видатних людей Шотландії;
-          Якими морями і океанами омивається Шотландія?
-          Скільки островів відноситься до території Шотландії?
(Питання оголошуються після презентації)
Ведучий 2 А тепер слово надається команді 11-го класу. Тема роботи «Північна Ірландія». (Додаток № 3)
Ведучий 2  Запитання для команди-суперниці:
-          Коли ірландці святкують День Св. Патріка?
-          Фольклорний герой, який виконує три ваші бажання, якщо ви його спіймаєте.
-          Найбільше місто Північної Ірландії.
Ведучий 1 Час інтелектуальної гри «ЄвроБінго».
 Умови:
- Команди відповідають на питання. За кожну правильну відповідь отримують картку відповідного кольору (10 кл – зеленого, 11 кл - блакитного). Перемагає команда, яка перша закриє вертикаль чи горизонталь ігрового поля.
Скільки мов є офіційними в ЄС?
Твір, що став 
гімном
Європейського
Союзу.

Які країни
приєднались до
Євро зони
нещодавно ?

На берегах якої
річки 
розташована
столиця 
Великої
Британії?

Чи є Україна 
членом
Ради Європи?
Яка країна наразі
головує в ЄС?

Чи знаєш ти
трьох знаменитих
людей Давньої
Греції? Хто це?

Який півострів у
Європі за формою
нагадує чобіт? Які на ньому 
знаходяться
країни?

Які країни 
(території)
виходили з ЄС,
коли?

Чому в Європі 9
травня святкують
"День Шумана"? 
Яка його роль?
Як звуть 
Президента
Європейського
Союзу?

Чому на прапорі
Євросоюзу 12 
зірок?

Яке місто в Європі
вміщує найбільше
інституцій ЄС?
На території 
скількох
країн діє валюта
Євро?

Яку державу - не
члена ЄС 
називають
країною-банкіром?

Найбільша річка в
Європі. Друга 
назва
«річка 10 держав».

Ведучий 2 Наші команди підготували домашнє завдання. Під час його виконання вони дізналися про традиції та звичаї країн-членів ЄС.
Ведучий 1  Запрошуємо на сцену  11 клас (Д/з на тему: “День Св. Валентина”).   
Lady-in-Waiting  (Rushing forward) : Oh, my Queen, do not weep!
Page (Also forward) : My dear mistress, do not distress yourself!
Lady-in-Waiting (As the Queen sobs louder): My dear, you will ruin your beautiful eyes!
Queen (Sniffs) : And of what good are beautiful eyes, if no one ever looks into them?
Lady-in-Waiting (Glancing at the King): The lazy, thought­less brute!
Page: But my King is worn out.   (Lady-in-Waiting sniffs.)
Queen  (Sobs) : He does not love me anymore!   My heart is broken!
Page: Oh, I am sure, my dear Queen .
Lady-in-Waiting (About to prod King) : I'll wake up the lazy thing!
Page (Hurriedly): Oh, no! No! You know how angry he be­comes if he is disturbed. And he has a lot on his mind! He needs his rest! (The Queen sobs.)
Lady-in-Waiting: Rubbish! He has nothing on his mind! These books! (Kicks at them) They are nothing but an excuse! He only pretends that he is busy so he may tire sooner and sleep longer.
Page: He is worn out with affairs of state!
Lady-in-Waiting: Affairs of state! What affairs of state have we had? We are at peace! The people are busy and prosperous! The crops are good! But the better things are, the lazier the King has become! Why, we haven't had a visiting ambassador for months! We haven't had a party for over a year!
Queen (Sobs as she touches the plant): And my King hasn't given me a gift for ages and ages! This little plant is the last thing he gave me. (Sighs. Gets up and picks up the plant.) I will go back to my old home! I will take this plant and cherish it for the rest of my days, for it will remind me of happy, happy days when my King loved me!   (Sobs)
Lady-in-Waiting: Oh, my Queen, do not even think of leaving us!
Page : The people worship you !
Lady-in-Waiting: We all love you!
Queen (Glancing at the King and sighing): My King does not love me! He has forgotten that I exist! Oh, if he would only notice me once more! We were so happy when we were first marriedBut, now, I must go . . .
Page: Oh, please, your majesty, do not go! (Glances about wor­riedly) We must think of something!
Lady-in-Waiting: He needs a good jolt!
Queen: If I go, perhaps . . . he . . . will miss me a little!
Page: But the people will be angry! They love you! We must do something! We must wake him up and make him realize . . .
Queen: No, love must come from the heart . . .
Lady-in-Waiting: Your fairy godmother!  She could help you!
Queen: My fairy godmother!
Lady-in-Waiting: Of course, don't you remember? Rub your locket and she will come!
Queen: My locket! I had forgotten! (Picks up the heart-shaped locket that hangs about her neck and rubs it. The Fairy God­mother enters.)
Fairy Godmother: Well! You finally had sense enough to call me! I've been wondering how long you would put up with this situation.
Queen: You mean you can help me?  You can make my King love me again?
Fairy Godmother: He still loves you.
Queen: But he can't !  He never says so! It has been months since he has paid me the slightest notice . . . much less the lovely compliments he used to.
Fairy Godmother: He's just in a rut.
Queen: But I can't go on this way! It's so lonely! I don't be­lieve he loves me!
Fairy Godmother: Oh, you women! You always have to be shown!  
Queen  (Thoughtfully): Yes, it is true . . . one likes to be told now and then.
Lady-in-Waiting: But what can we do? How can we make the King realize the Queen is unhappy?
Fairy Godmother: He needs a dash of spring in his blood to wake him up!
Page: But this is February!
Fairy Godmother: I will call Spring! She will bring her magic formula! (Waves her wand) Come, Spring! Come from your sleep! (Spring enters sleepily, carrying flowery handbag.)
Spring: Oh, why did you call me? I was having such a wonderful dream. (Rubs her eyes sleepily.)
Fairy Godmother: I am sorry to disturb you, but the King needs a dose of your magic formula. He is growing old before his time.
Spring: I have heard tell that he no longer walks in the Garden of Youth.
Fairy Godmother: Please give him your magic potion.
Queen : Oh, Spring, give him back a youthful heart!
Spring (Yawning) : All right, but I do think you could have waited. (Rises, takes flask and spoon from handbag, and pre­tends to give King spoonful.) That should do it. The formula is made of essence of honeysuckle, the lilt of a nightingale's song, and a breath of a soft breeze.
Queen: Oh, thank you! Thank you! I know how wonderful your magic is, for each year when you come to us, we all feel happy and gay.
Spring (Yawns): Thank you. I only hope that I can get back to sleep again.
Fairy Godmother: Of course you can. (Waves her wand) I have a special power from the Sandman for that! You had bet­ter go quickly or you will fall asleep here. Page, help Spring to her coach.  (Page bows and exits with Spring.)
Queen (Glancing at the King, who stretches): Oh, he is awak­ening!
King: Darling Queen, where have you been for such a long time?
Queen : Oh, my King, I have been right here.
King (Getting to his feet and bowing over her hand): You are so beautiful, my beloved!
Lady-in-Waiting: Oh, it is working! It is working! (Page enters and smiles in delight.)
Fairy Godmother: Of course. My magic never fails!
King: Darling, you have been such a wonderful wife to me. Such a good queen to my people ... for a long time I have thought to give you a present. (Glances about worriedly.)
Queen: Oh, King, that is not necessary ... as long as you tell me you love me!
King: I love you dearly, but I want to give you something too . . . just some little thing to show I think of you.
Fairy Godmother: Everyone needs a little word now and then from friends and loved ones. (Waves her wand over box and pulls off cover revealing a gaily decorated Valentine Box.) Here, О King, are small messages of love not only for your Queen but for all your people as well. For they, too, need to know that their King remembers them, (All rush to the box and re­move lid.)
Queen : It is full of messages and cards!
Lady-in-Waiting: How lovely they are!
King: I thank you very much. (Bows low to Fairy Godmother.)
Queen: And I thank you, so very, very much. Here . . . (Hands the Fairy Godmother the plant) I want you to have this. Take it to remember how very, very happy you have made me! (Kisses the Fairy Godmother who bows and smiles.)
Page (Who has been running his hands through the Valentines): But come, let us give these out! (All nod and begin distributing the Valentines.)
Ведучий 2   Слово надається команді 10 класу. (Д\з на тему: «Різдво»).
Storyteller: Merry Christmas, dear friends! Welcome to our musical party dedicated to coming Christmas. It is the most beautiful, the most exciting, the most colourful and the greatest family holiday in the year! Do you like fairytales? Oh, we are going to show you a wonderful fairy tale on Christmas Eve! Many, many years ago there lived a poor farmer in Britain who had three daughters. His wife died when the girls were very young and the poor man had to take care of his daughters himself. Kitty, Betsy and Sally were good girls. They helped their father a lot.
Kitty: Good afternoon, dear friends! My name is Kitty.
Betsy: And I am Betsy!
Sally: Hi! I am Sally! And we are sisters, ^fe are going to tell you a wonderful story which happened to us on Christmas Eve.
Kitty: Christmas is coming. It's a beautiful time of the year.
Betsy: Yes, you are right. This holiday is so nice, I like it very much.
Sally: So do I. People sing carols and congratulate each other.
Kitty: Hello, Daddy! Why are you so sad?
Farmer: Oh, I am so unhappy. You don't have nice dresses. We are very poor. We all work from morning till night. You are so beautiful and good girls. But I can’t give you your dowries. So you can't be married to some young farmers.
Betsy: Oh, don't worry, Daddy! Everything will be okay.
Sally: Have a rest. You are so tired. Would you like to eat some soup?
Farmer: Thank you, my dear daughters. Go to bed and I'll go to the forest to bring some firewood. It's very cold at home.
Sally: I like Christmas very much. People say that on Christmas night all dreams come true.
Betsy: Good night, girls. And may all our dreams come true too.
(The girls are hanging up their stockings to dry by the fire and then they are going to bed.)
Storyteller: The old farmer was coming home from the forest. He was carrying some firewood and was very tired. Suddenly he saw a funny old man with white hair, rosy cheeks and bright eyes in front of him.
Santa Clans: Hey! Why are you so sad, my man? What is the matter with you?
Farmer: You see I have three daughters, who are beauti­ful and kind. They are good girls, but we are very poor. I can't give my daughters their dowries and that's why they can't be married to some young farmers in the village. I don't know how to help them.
Storyteller: The funny old man said nothing. He just smiled and went away. He was Santa Claus, but the farmer did not know about it. While our girls were sleeping they could see people dancing, singing songs and having a great fun at Christmas.
(The song 'We Wish You a Merry Christmas": Children are singing and dancing. Two angels appear on the stage.)
Angel 1: Christmas is filially here.
Snow's falling to the ground.
Kids are building snowmen.
Love is all around.
Angel 2: Don't speak loudly! Our girls are sleeping.
Angel 1: Let's call our Santa Claus! Santa Claus! (It is snowing on the stage. Santa Claus is coming carrying a Christmas tree.)
Santa Claus: Merry Christmas! I've brought you a Christmas tree! (Putting a Christmas tree.)
Santa Claus: Here, in my bag I have a lot of presents with wishes. You can choose any you like. But first I have to help these poor girls: Kitty, Betsy and Sally. I'll give them golden coins.
(Santa Claus is putting golden coins into the girls' stock­ings. Then he is giving presents and wishes to children.)
Santa Claus: I wish you a very Merry Christmas and an unforgettable New Year! May all your dreams and hopes come true! May all your families be healthy and prosper­ous, and may love and luck be always your company!
Merry Christmas and a Happy New Year!
(The girls Kitty, Betsy and Sally have woken up.)
Betsy: Good morning, girls. Merry Christmas! You know I've seen a wonderful dream this night. I've seen Santa Claus, people everywhere giving presents to each other, singing carols and dancing. It was great!
Kitty: Oh, what's this? There is something in my stock­ing! It's a golden coin!
Sally: I've got a golden coin too!
Betsy: So have I. We are so happy now!
(Kitty, Betsy and Sally are reciting a poem.)
It's Christmas!
Merry Christmas!
Yes, it's Merry, Merry Christmas.
It's a time for hanging stockings.
It's a time for riding sleighs.
It's a time for jolly greeting,
Snow and holly overeating.
Oh, I love you, Merry Christmas,
You're the best of holidays.
Ведучий 1  Кожна країна має певні символи та атрибути, за якими ми можемо їх впізнати. Наприклад, Франція – це Ейфелева вежа, Англія – Біг Бен.
Ведучий 2   Учасникам необхідно намалювати   якомога більше таких символів
(учасники отримують ватмани, фломастери, фарби та олівці та за жеребкуванням обирають країну ЄС, після виконання завдання команда-суперниця повинна по малюнку впізнати представлену країну).
Ведучий 1   Сьогодні ми з вами познайомилися з деякими країнами ЄС, більше дізналися про них і ще раз впевнилися в тому, що наша «єдність у різноманітті».
Ведучий 2 Якщо є світло в душі,
Ведучий 1 Буде краса в людини,
Ведучий 2 Якщо є краса,
Ведучий 1 Буде гармонія в домі,
Ведучий 2 Якщо є гармонія,
Ведучий 1  Буде порядок у нації,
Ведучий 2 Якщо є порядок,
Ведучий 1  Буде мир у світі.
Ведучий 2  Слово надається журі.
(Журі підводить підсумки)

Немає коментарів:

Дописати коментар